Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

John Clever a říše Souměrnosti

John je normální český kluk, který se vydává do světa (a proto si trochu upravil jméno) a luští záhady.  Loni jsem s ním a s osmáky pátrala po záhadě napínačů lan a také jsme se vydali na ostrov Samos. V půlce ledna nastal čas, abych s Johnem seznámila i šesťáky. Cestovali jsme se spolu ním do Egypta pátrat po říši Simmetrióna V. Groot.

Pomocí hieroglyfů šesťáci zjistili, co znamená SHODNOST. Naučili se hledat shodné útvary měřením. Zvládli i vytváření shodných obrazců ve čtvercové síti a na geoboardu.

Po pátrání v knihovně začali odkrývat, co je to SYMETRIE, zjistili které stromy by zůstaly v Simmetriónově parku a znovu se vrátili ke čtvercové síti, aby v ní dotvářeli obraz jednoho z paláců či odraz knihovny na hladině řeky.

soumernost2

Spolu s Johnem jsme pak odjeli do údolí Shodnosti pátrat po velké říši. Jenže jsme tam našli jen několik pyramid, trosky a písek. A taky brouka vzorobraze v několika vydáních.

Na pyramidách bylo mnoho souměrných kreseb, které bylo třeba zaznamenat.

geo2 geo1

Než jsme se vydali dál, utřídili jsme si myšlenky nad mandalami.

Zjistili jsme, že cestu do paláce najde jen ten, kdo vládne ostrou tužkou, trojúhelníkem s ryskou a kružítkem. Na jednoduchých obrázcích děti trénovaly správný postup, přesnost a kvalitu rýsování. Bylo to třeba, abychom se mohli pustit do náročnějších úkolů – dokončení mapy k paláci a zrestaurování Simmetriónova erbu.

Když jsme konečně dorazili do paláce, luštili jsme písmo. Zajímalo nás, jak je to se souměrností toho našeho, hledali jsme kouzelná souměrná slova (jako třeba AHA, OKO, DOK). Všichni badatelé zvládli vyluštit i tajemný nápis.

johnCo nás čeká dál? Velká zkouška. Momentálně jsme zavřeni v knihovně paláce  a nemůžeme ven. Kdo zkoušku nezvládne, kdo nebude rýsovat, tak jak se má, kdo si poplete pojmy VZOR, OBRAZ, SAMODRUŽNÝ BOD a OSA SOUMĚRNOSTI, ten nejspíš v paláci zůstane. A to se pak nejspíš nedozví, jak je to se souměrností našich obličejů. Byla by to škoda, fotky už jsou připraveny. :)

Další ukázky na školním webu www.zsstraz.cz – 1, 2.


    nikdo zatím nehodnotil

10 komentáře k příspěvku

  1. avatar

    Tuhle kapitolu mám taky ráda. Vyřádím se já i žáčci (a pak mi chybí čas na jinou látku) :)

  2. avatar

    Hani,
    to je prostě smršť nápadů a námětů! ...a teď to jen pěkně doplnit o pár podrobností a šup s tím do článků :-)

  3. avatar

    A těch 9 pracovní listů do DUMů? :)

  4. avatar

    To by zavánělo dokonalostí.

  5. avatar

    Jsem pro dokonalost. Podpořit tento nápad metodicky a napsat praktický článek se zkušeností a zde naodkazovat těch 9 skvělých DUMů. Děkuji, obohatilo mne to, přidávám do své kolekce.

  6. avatar

    Doplnila jsem ještě odkazy na školní stránky, kde je více ukázek.

  7. avatar

    Při probírání sbírky odkazů od Pavlíny http://is.gd/EpTcp0 jsem narazila na pěknou pomůcku právě pro symetrie http://is.gd/ii87JV. :)

  8. avatar

    Souhlasím s komentujícími a děkuji za inspiraci. Zdá se, že bych mohla konečně (po půlročním snažení) vyřešit problém se zapomínajícími žáčky. To si hned dětičky rozmyslí, jestli budou vládnout ostrou tužkou, trojúhelníkem s ryskou a kružítkem nebo zůstanou před palácem. Upravím pro svou třídu a určitě vyzkouším.

  9. avatar

    Dnes konečně došlo na fotky .. respektive nejprve na závěrečný test, a pak na fotky .. musím, říct, že takhle veselou hodinu jsme ještě neměli a štěstí je, že v té části budouvy, kde mají šesťáci třídu, jiná kmenová třída není :)

    Takže po dnešku se už nemusejí při přirodopisu ptát kolegyně, jestli mají souměrné obličeje .. po dnešku ví, že sesazením dvou levých půlek a dvou pravých půlek obličeje vzniknou dva úplně jiní lidé :)

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.